Kaip suformuoti veiksmingą mokymų programą įmonės darbuotojams?

Mokymai Aistė Kirjazovaitė
15 gru 2023

Jeigu reikėtų vieno paprasto atsakymo, kokia yra tobula mokymų programa ar kaip ją suformuoti, greičiausiai tokio atsakymo nerastumėme. Tačiau, dirbdami mokymų srityje ne vienerius metus bei bendraudami su klientais ir partneriais apie mokymus, išsigryninome sąrašą, kuris apima veiksmingos darbuotojų mokymų programos elementus. Artėjant naujiems metams, kai pamažu pradedami planuoti sekantys metai, norime pasidalinti šiuo sąrašu su Jumis.

 

Planavimo etapas

 

Nors gali atrodyti kitaip, tačiau mokymų programos planavimas yra pati svarbiausia mokymų dalis. Jei bus užduotas teisingas tonas, visiems bus aiškūs mokymų poreikiai ir tikslai, bus galima sklandžiai vykdyti programą bei įvertinti jos rezultatus.

Ką reikia atlikti planavimo etape:

  • Identifikuokite kam reikia mokymų – segmentuokite darbuotojus į grupes pasitelkiant aktualius kriterijus: skyriai, darbo pareigybės, reikalingi įgūdžiai, turima patirtis ar kt. Toks skaidymas į grupes leis nustatyti kokie mokymai ir kokioms grupėms yra reikalingi;
  • Apsibrėžkite mokymo programos tikslą – nustatykite ir suformuluokite, kaip mokymai atitiks įmonės poreikius, strateginius tikslus;
  • Apsibrėžkite uždavinius – kokius rezultatus ir pokyčius darbuotojų elgesyje, užduočių atlikime norite pasiekti po mokymų;
  • Nustatykite kokia mokymų medžiaga yra reikalinga, norint pasiekti užsibrėžtus uždavinius;
  • Susidėliokite laiko grafiką – kada mokymai turi prasidėti, kokia jų trukmė, kada reikės atlikti žinių užtvirtinimą, ar reikės papildomų mokymų ateityje;
  • Nuspręskite ar bus vertinamas mokymų atsiperkamumas (ROI). Jei jį vertinsite, apsibrėžkite KPI (angl. key performance indicators) ir kitus išmatuojamus rodiklius bei jų ribines vertes, kurios padės įvertinti mokymų atsiperkamumą;
  • Apsirašykite idealią mokymo programos versiją – ne tik turėkite ją galvoje, bet suformuluokite ir aprašykite. Tai leis išsigryninti viską tiksliau bei turėti visą reikalingą informaciją vienoje vietoje;
  • Identifikuokite mokymų ambasadorius komandoje – kas bus tie aktyvistai, kurie skatins kolegas mokytis ir taikyti žinias praktikoje? Įtraukite juos ir su jų pagalba suformuokite mokymosi kultūrą įmonėje;
  • Susidėliokite mokymų paleidimo planą – nuspręskite, kaip iškomunikuosite programą besimokantiesiems, kaip skatinsite jų įsitraukimą bei žinių taikymą praktikoje.

 

Įgyvendinimo etapas

 

Teisingai pasirinktas turinys ir mokymų būdas padės sėkmingai pasiekti išsikeltus tikslus. Nesvarbu, renkatės instruktoriaus vedamus mokymus klasėje ar internetu, savarankišką mokymąsi, simuliacijas ar kitokį formatą, turite įsitikinti, kad turinys yra tinkamas, o pasirinktas būdas atitinka besimokančiųjų pageidavimus ir poreikius.

Ką reikia atlikti įgyvendinimo etape:

  • Pasiūlykite įvairius mokymų formatus ir įsitikinkite, kad turinys pateikiamas dalyviams priimtinu ir patogiu būdu;
  • Įvertinkite mokymų pateikimą ir prieigą – ar visi darbuotojai gali patekti į mokymus, pasiekti jiems reikalingą informaciją ir mokymų turinį;
  • Priskirkite mokymų turinį – priskirkite dalyviams tinkamą informaciją atsižvelgdami į elgesio pokyčius, kuriuos norite matyti kiekvienoje darbuotojų grupėje po mokymų;
  • Sekite dalyvių įsitraukimą – ar dalyviai aktyviai dalyvauja mokymuose, naudojasi visa mokymų medžiaga, atlieka namų darbus ir pan.; pagalvokite, kaip galima padidinti dalyvių įsitraukimą jei jo trūksta;
  • Sekite dalyvių reakcijas ir atsiliepimus – kaip dalyviai vertina mokymus ir mokymų turinį, ką reikia taisyti?
  • Stebėkite ar dalyviai pilnai išnaudoja mokymų teikiamas naudas – užtikrinkite, kad dalyviai galėtų pasinaudoti visomis mokymų formato teikiamomis naudomis, funkcijomis;
  • Stebėkite ar dalyvių mokymų turinio poreikiai yra pilnai patenkinti/įgyvendinti – ar turinys yra atnaujintas pagal naujausią informaciją, aktualus, pateikiamas aiškiai ir suprantamai?
  • Nuolat stebėkite, vertinkite ir koreguokite mokymų planą – stebėkite mokymų naudojimą, dalyvių įsitraukimą, numatytus KPI bei koreguokite turinį atsižvelgiant į gautus atsiliepimus ir rezultatus.

 

Analizavimo ir vertinimo etapas

 

Paskutinis, tačiau nemažiau svarbus elementas – strategijos ir mokymų vertės įvertinimas. Faktinių duomenų palyginimas su išsikeltais uždaviniais ir tikslais leis įvertinti kas pasisekė, o kur reikės pasitaisyti ateityje.

Ką reikia atlikti analizavimo ir vertinimo etape:

  • Susisteminkite mokymų duomenis – peržiūrėkite dalyvių ir komandų dalyvavimo mokymuose, atliktų užduočių, įsitraukimo, mokymų medžiagos naudojimo duomenis;
  • Palyginkite tikslus su faktiniais duomenimis – išmatuokite faktinius KPI ir kitus rezultatus bei pasilyginkite juos su planavimo etape numatytomis ribinėmis vertėmis;
  • Paprašykite atsiliepimų – surinkite dalyvių ir vadovų atsiliepimus, rekomendacijas, poreikius;
  • Išanalizuokite mokymų programą – analizuokite tiek kokybinius, tiek kiekybinius programos rezultatus;
  • Pristatykite rezultatus ir išvadas vadovybei – pasidalinkite kokį poveikį mokymai turi įmonei, ką pavyko sužinoti ir įvertinti, ką reikėtų tobulinti ar daryti kitaip;
  • Patobulinkite mokymų programą – prieš pradėdami procesą iš naujo, atkreipkite dėmesį į gautus rezultatus ir išmoktas pamokas, pagal tai atlikite reikalingas mokymų plano korekcijas.

Tikimės, kad šis užduočių sąrašas padės Jums efektyviau planuoti ir įgyvendinti savo įmonės mokymus.


Turite klausimų? Susisiekite su mokymų centro vadove Aiste Kirjazovaite, el. paštu: mokymai@infoera.lt arba tel.: +370 699 05000