Darbuotojų mokymo poreikių nustatymas

Mokymai Nuotoliniai mokymai programinės įrangos mokymai Aistė Kirjazovaitė
22 spa 2021

Dažnai pastebime, jog įmonėse naujai sukurta ar atgaivinta sena darbuotojų mokymo programa nepasiteisina, bei nepasiekia savo numatytų tikslų. Kodėl? Įmonės praleidžia vieną svarbų ir labai reikalingą žingsnį – mokymo poreikių analizę. Darbuotojų mokymo poreikių nustatymas yra pagrindas, leidžiantis sudaryti konkrečioms darbuotojų grupėms tinkamas mokymų programas, kurios atitiktų poreikius, rinkos tendencijas ir motyvuotų darbuotojus kelti savo kvalifikaciją.

Kodėl reikia analizuoti mokymo poreikius? Mokymo poreikių analizė apžvelgia esamą personalo pajėgumą, turimų darbuotojų žinias ir įgūdžius, kad nustatytų kokių mokymų, įrankių ir asmenų organizacijai reikia, kad ji galėtų siekti savo išsikeltų tikslų ir uždavinių. Jei neatliksite šio žingsnio, atėjus laikui, darbuotojai nežinos kas, ką ir kaip turi atlikti, o įmonė bus netikslingai suinvestavusi brangius resursus – laiką ir finansus.

Darbuotojų mokymo poreikio nustatymas infoera.lt

Kaip nustatyti darbuotojų mokymo poreikius?

1. Nuspręskite, ko siekiate.

Prieš rinkdami informaciją apie darbuotojų žinias, nuspręskite savo organizacijos judėjimo kryptį, tikslus ir uždavinius. Jūsų tikslai gali būti labai konkretūs (pvz.: visa komanda dirba su nauja programine įranga) arba šiek tiek nematerialūs (pvz.: pagerinti klientų aptarnavimą) ypač jei galite stebėti progresą ir eigoje išanalizuoti ar pasiekėte išsikeltą tikslą.

 

2. Nustatykite žinių lygį ir įgūdžius reikalingus jūsų tikslams pasiekti.

Jūsų įmonei (ir rinkai) augant ir keičiantis, darbuotojai gali turėti žinių ar įgūdžių spragų. Šis žingsnis kruopščiai suformuluoja tai, ką darbuotojai turi žinoti ir mokėti mokymų pabaigoje,. Aiškūs mokymosi tikslai asmenims padeda tikslingai judėti, kad pasiektų jūsų nurodytus tikslus.

 

3. Išsiaiškinkite dabartinį darbuotojų žinių lygį.

Paimkite savo reikalingų žinių ir įgūdžių sąrašą, kuriuo remiantis, nustatykite kiekvieno darbuotojo dabartinį žinių lygį. Nepamirškite, jog prieš pradėdami kurti mokymosi programas, suteikite darbuotojams galimybę parodyti, ką jie jau žino ir moką, o kur žinias reikėtų pagilinti.

Šią informaciją galima rinkti įvairiais būdais:

  • Klausimynų ar apklausų naudojimas;
  • Darbuotojų stebėjimas ir jų darbų tikrinimas;
  • Formalių vertinimų atlikimas (spec. užduotys, egzaminai ir t.t.).

 

4. Pasikalbėkite su darbuotojais.

Skirkite laiko paklausti darbuotojų, kokių papildomų žinių jiems reikėtų, kad jie efektyviau atliktų savo darbą. Skatinkite atvirą grįžtamąjį ryšį, paaiškinkite, kad jus domina darbuotojų tikslus atitinkantys mokymai. Tai gali padėti surasti darbuotojo žinių stygių, kurio kasdieninėje veikloje nebūtumėte pastebėję.

 

5. Pasikalbėkite su komandų vadovais. 

Komandų vadovai yra tiltas tarp įmonės vadovų ir darbuotojų. Nepamirškite, jie mato unikalią perspektyvą ir esamas kliūtis. Pasitarkite su komandų vadovais, kad sužinotumėte, ką jų manymu, galima ir reikia patobulinti.

 

6. Įmonės tikslų ir poreikių suderinimas.

Tikėtina, kad atlikę 3-5 žingsnius, surinksite įvairių atsiliepimų ir įžvalgų, todėl svarbu suvokti, kurie duomenys yra svarbūs šiuo metu, o kurie dar galėtų palaukti. Išsigryninkite gautus atsiliepimus, kurie gali padėti pasiekti tikslų, išsikeltų proceso pradžioje ir susikoncentruokite į juos. Likusius atsiliepimus išsaugokite, bus naudinga peržvelgti ateityje planuojant naujus tikslus. Taip pat, atsiliepimais pasidalinkite ir su kitais įmonės skyriais, kuriems jie gali būti aktualūs.

 

7. Įvertinkite savo mokymo metodus. 

Išsiaiškinę darbuotojų žinių lygį pasidomėkite, kokie mokymo metodai jums yra tinkami bei prieinami. Šiais laikais darbuotojų mokymai yra galimi įvairias formatais, įrankiais, kompetencijas ugdant kitų darbuotojų ar išorinių partnerių pagalba.  Jūsų mokymosi poreikių analizė, taip pat gali atskleisti kokie mokymo metodai būtų tinkamiausi darbuotojams ir paskatintų geriausią informacijos įsisavinimą.

 

8. Teikite prioritetą mokymams ir jų poreikiams. 

Susidėkite į prioritetus labiausiai reikalingus mokymus, padedančius pasiekti įmonės tikslų. Pavyzdžiui, Jūsų įmonei reikalingas „Civil 3D“ žinių pagilinimas ir papildomai norite išmokti dirbti su „NavisWorks“ programine įranga. Šiuo atveju, reikėtų įvertinti, kurie mokymai atneš didesnę grąžą ir pradėti nuo jų.  Svarbu nepamiršti įvertinti darbuotojų užimtumą, bei galimybę skirti ribotą valandų skaičių mokymams. Sutelkite dėmesį į tai, kad darbuotojams būtų suteiktos visos reikalingos mokymui priemonės bei laikas be daugybės papildomų dalykų, kurie blaškytų dėmesį.